tiistai 17. joulukuuta 2013

5 Syytä Miksi Kilometrivero Olisi Kallis Floppi

Taas on välähtänyt, ja on keksitty että nyt ruvetaankin verottamaan kilometrimäärän mukaan, eli kyseessä tulisi olemaan eräänlainen käänteinen kilometrikorvaus.

Se kuitenkin tuntuu lähes täydelliseltä antiteesiltä niille lähtökohdille, joilla Täydellisen Järjestelmän yhteiskuntateoria rakentaisi toimivan yhteiskunnan.

Menkäämme siis asiaan.

1. Tuplavero päästöille

Jo nyt on epäkäytännöllistä verotusta yritetty oikeuttaa ympäristösyillä, asia mikä on osaltaan johtanut siihen kehitykseen, että yrittäessään tuplaa, verottaja onkin saanut kuluttajalta kuitin:

Tässäkö todellinen syy autoveron uudistukselle? – ”Ei takaa nykyisen suuruisia veroja”

Tämä samainen motiivi liittyy myöskin törkeän kalliiseen polttoaineveron oikeuttamiseen, jolloin voidaan sanoa, että samalla perusteella verotetaan tuplasti päästöjä. Sellainen ei ole oikein, ja joka tapauksessa vie pohjaa pois koko perusteelta, ja antaa sellaisen kuvan, että verottajan työnä on vain keksiä miten paljon saadaan veroja revittyä, koska on pääasiana verottaminen verottamisen ilosta, ei käytännöllisyys tai yhteinen hyvä (jonka pitäisi olla se verojen pohjimmainen tarkoitus).

2. Holhous, seuranta ja yksityisyyden katoaminen

Puheet ja synkät profetiat siruttamisesta ovat ihan aiheellisesti järkyttäneet ihmisiä, unohtamatta tietenkään NSA:n kaltaisten laitosten systemaattista omien ja vieraiden kansalaisten yksityisyyden loukkaamista. 

Tässä tapauksessa massakontrollin aseet lisääntyisivät, sillä näin kansalaisia voitaisi seurata myös sen pohjalta miten paljon ja mihin he liikkuvat; mikä parasta, valtio saisi vielä rahaa tästä toiminnasta, jossa he isoveljenä ovat perillä siitä, missä lammaslaumansa hortoilee. 

Eikö tunnukin jotenkin hullulta, että kansalaiset joiden hyväksi veroja kerrytetään, maksaisivat itse siitä hyvästä että heidät altistetaan vakoilulle?

Kyseessä on täten mekanismin luominen, jota voidaan verrata helposti sirutuskehitykseen.

Sinun, ja sinun perheesikin veri - Pedon puolesta vuodatettu. Sinun, ja sinun perheesi yksityisyys sekä vapaus - Pedon edestä annettu. 

3. Rikkaiden "huvia"

Vaikkakin ne rikkaat joilla on rahaa mällätä, varmaan maksaisivat enemmän - ainakin periaatteessa - kuin se köyhä jolla ei ole rahaa sunnuntaiajella (eikä tämän jälkeen edes maanantaiajella - mitä tällä meinaan, on siis töihinmenoa). Niin pitää muistaa, että tietenkin tämän huvin maksaa taas kerran kansalainen itse - eli sinä maksat laitteesta, jolla sinua vakoillaan ja jolla sinua myös verotetaan.

Jos siis köyhempi kansan osa sai pinnistellä kun heidät pistettiin ostamaan räjähdysherkkiin televisioihinsa digiboxi, niin tässä tapauksessa he saavat vielä ostaa räjähdysherkkiin katiskoihinsa vakoilulaitteen jonka käytöstä heille tulee vielä lasku! (Jorma Ollilan mukaan tuo laite maksaisi alussa 100 € - laske miten monta autoa Suomessa on, ja mieti kuka kerää tästä suurimmat tuohet?)

4. Joukkoliikenne kuormittuisi, vaikka se ei toimi nytkään

Minä tiedän miltä tuntuu asua syrjäisellä paikkakunnalla, johon ei juuri bussilla menty tai sieltä pois lähdetty, puhumattakaan muista kulkuneuvoista.

Vaikka työskentelin vielä paikallisissa työpaikoissa, vuorotyön takia ei ollut mitään mahdollisuutta luottaa julkisiin myöskään (työmatkat vaihtelivat 5-15 km karkeasti).

Nyttemmin on jo asiat paremmin, sillä onnistuin muuttamaan ihmisten ilmoille - Luojan kiitos.

Mutta eräs toistuva teema jonka olen saanut huomata, on se, että suomalainen tyyli joukkoliikenteessä on kutakuinkin seuraava: mitä pidemmät etäisyydet, sen vähemmän joukkoliikennettä,

Näin ollen rangaistaisi kaukana ja etäisyyksien takana asuvia siitä, että he käyvät töissä ja eivät ole muuttaneet kaupunkeihin - lisäksi tietenkin, että tämä kaava toistuu myöskin kaupunkialueilla.

5. Logistiikka (ja joukkoliikenne) kärsii

Tämä on luontainen jatkumo edelliselle pointille.

Jos siis jo nyt joukkoliikenne tökkii (ja sen tarve lisääntyisi arvioiden mukaan 5-10%), niin tämä tuleva järjestely suorastaan takaisi sen, että ammattiautoilu, aina joukkoliikenteestä logistiikkaan joutuisi entistä ahtaammalle.

Ja koska koko markkinataloutemme sisäinen liikkuvuus - sen verenkierto - on kiinni toimivasta logistiikasta, tietäisi tämä konkursseja, irtisanomisia, alan työläisten entistä rajumpaa piiskaamista, kuin myöskin kuljetusmaksujen nousun kautta tapahtuvaa hintojen korottamista.

- Ei mulla muuta.


Ei kommentteja: